Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en gerichte advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op "Instellingen" te klikken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Alle cookies toestaan".

STAP VOOR STAP NAAR DE TOP VAN JE KUNNEN

Hoe ontstaat faalangst?

We hebben allemaal wel eens meegemaakt dat we iets moesten doen wat we zo spannend vonden dat we er behoorlijk zenuwachtig van werden. Dat kan een presentatie zijn, een rij-examen afleggen of een toets op school maken. De stress kan soms zo hoog oplopen dat zelfs ons lichaam erop reageert.

 Wat gebeurt er?

  • Je concentratievermogen neemt af
  • Je krijgt zweethanden
  • Je voelt spanning in je lijf
  • Je krijgt een droge mond
  • Je hartslag gaat omhoog
  • Je komt ineens niet meer uit je woorden
  • Alles wat helder in je hoofd zat, lijkt verdwenen te zijn
  • Je wordt overgevoelig voor het oordeel van anderen

Gedachtepatronen

Tot overmaat van ramp gaan onze gedachten ook nog eens met ons aan de haal. Negatieve gedachtepatronen zorgen voor stress en frustratie, lagere resultaten en uiteindelijk voor motivatieverlies. 

Voorbeelden van negatieve gedachtepatronen

  • Ik kan het niet
  • Ik mag mijn ouders niet teleurstellen
  • Ik mag geen fouten maken
  • Ik hoor er niet bij

Vicieuze cirkel

Als je een paar keer in een bepaalde stress-situatie hebt gezeten, zoals bijvoorbeeld het spreken voor een groep, dan kan het zijn dat je bij een volgende keer dat je een aantal mensen moet toespreken, precies dezelfde stressreactie krijgt. Je hebt faalangst ontwikkeld. Onbewust kun je dan deze stressmomenten proberen te vermijden. Je gaat datgene uitstellen wat je moet doen of je maakt jezelf wijs dat je het helemaal niet meer hoeft te doen, omdat het nu eenmaal niet je ding is, voor een groep staan. Je hebt voor jezelf een manier gevonden om ermee om te gaan. Slim toch?

Helaas brengt dit uitstel of vermijdend gedrag je niet daar waar je eigenlijk wilt komen. Je wilt bijvoorbeeld het liefst je diploma halen, maar door de gedachte dat je waarschijnlijk niet slim genoeg bent, stop je maar met school. Of je wilt op zoek naar een leuke baan, maar je vindt het te spannend om te solliciteren, omdat je niemand in dat bedrijf kent. Of misschien wil je heel graag naar dat feestje, maar je gaat niet omdat je verwacht dat je weer stil in een hoekje zit en niemand met je praat. Door telkens moeilijke situaties te vermijden, blijf je in een vicieuze cirkel zitten.

Faalangst of blokkadestress

Faalangst betekent dat je iets eigenlijk wel kunt, maar dat het niet lukt op het moment dat spanning je capaciteiten aantast.

Faalangst is een vorm van angst maar het begrip is verwarrend en stigmatiserend. Daarom gebruiken wij liever het woord blokkadestress. Blokkadestress wordt vooral zichtbaar bij toetsen en examens, bij presentaties en bij het onderhouden van sociale contacten.

Blokkades komen ergens vandaan. Het gaat over gedachtepatronen die iets met je gemoedstoestand doen. Het mooie aan gedachtepatronen is dat je ze zelf kunt sturen. Je kunt ze dus veranderen. Ook gaat het over stofjes die je aanmaakt in je hersenen. Allemaal zaken waar jij invloed op hebt. Jij kunt dus je eigen hersenen resetten!

En dat is goed nieuws! Iets wat onbewust je gedachten in is geslopen, kun je er namelijk ook weer uithalen. En dan zit je een stuk relaxter je toets te maken en durf je toch naar dat feestje waar je bijna (nog) niemand kent.

Faalangstcoaching

We hebben we een faalangsttraining ontwikkeld die je kan helpen om deze stressblokkades aanzienlijk te verminderen, waardoor je weer ontspannen in het leven staat. Meer info

 

Contact

Heb je interesse in een coachingstraject of heb je nog vragen?